fredag den 10. april 2015

9. april 2015 - Første dag til Martigny, byen med de mærkelige træer

Jeg vil ikke trætte dig med hvordan turen startede. Ferien startede i Lörrach nær ved Basel, hvor jeg skulle have min MC ned fra togvognen. Jeg havde sovet elendigt i den øverste køje, men var egentlig ganske frisk. Solen skinnede fra en klar himmel men luften var ret kølig. Det hjalp mig lidt, da jeg opdagede, at jeg havde glemt nøglen aftenen forinden og derfor havde ladt lyset brænde på MC'en indtil der ikke var mere strøm. DB-medarbejderen kiggede op mod himmelen, da jeg spurgte om han ville hjælpe med at løbe den igang. Det lykkedes, men jeg havde alligevel fået sved på panden.
Montreaux
Nu gik det så fint til Basel 15 km derfra, hvor jeg lige måtte støtte den ellers overfyldte svejtsiske pengetank med ca. 250 for at få lov at køre på deres motorveje. Udsigten fra motorvejene er altså også noget bedre end på de danske motorveje. Der er stadig en del sne på bjergene, så de lyser vældig op mod den blå himmel. Jeg nød virkelig at trille derudaf mod Bern, Fribourg og til sidst Vivey, som er groet sammen med Montreaux helt nede ved den østligste bred af Genevesøen.Jeg ville lige hilse på statuen af Freddy Mercury, men blomsterne, søen og Mont Blanc-massivet syd for søen, tog helt pustet fra mig. Jeg gik i fotochok. Der var et væld af Magnolier i fuld flor, sammen med mange andre blomster i alle farver der findes, - tror jeg nok. Jeg hilste også lige på Freddy the Queen og så kørte jeg mod Sct. Bernhard passet. Efter en snes kilometre nåede jeg Martigny, hvor vi har været før. På torvet er der en masse meget stynede platantræer. Her skulle jeg lige have lidt frokost inden jeg kørte videre. Det kom aldrig til at ske. Solen bagede så dejlig på mig på cafèen og jeg var meget træt. Jeg regnede ud at jeg stadig havde godt fire timers kørsel til Barolo, så jeg opgav og tog en øl. Man skal være god ved sig mens man har sig! Nu skulle jeg så finde en Bed&Breakfast, men alt var optaget. Det endte "desværre" med et hotel, men det er også lang tid siden jeg har nydt et bad, som den jeg fik her.
For at det ikke skal være løgn, så er min rygsæk gået i stykker, så jeg måtte ud og købe en ny. Schweiz er bestemt ikke det billigste sted at handle. Verdenssamfundet har lige foræret dem ret mange milliarder i form af en revaluering, så en Sfr. har næsten samme værdi som en Euro. Puha, men jeg måtte jo have den.
Der ligger en lille borg lige over Martigny og jeg tænkte, at den måtte jeg se og fotografere og der ville sikkert også være en flot udsigt ind mod bjergene. Det var der. Jeg gik igen kameraamok igen. 
Udsigten fra borgen
Turen op og ned havde nok lige taget noget af det sidste af batterierne, så jeg satte mig på den samme café igen og købte en halv liter vand med brus til 35 kr. Nu drikker jeg vand fra hotellets hane. Jeg fik en salat lavet af områdets produkter. Det vil sige ost, skinke, valnødder og en sennepsdressing. Det smagte fantastisk, men så kunne jeg heller ikke mere. Jeg måtte hjem til hotellet. Jeg købte lige et par kopper kaffe og nød det sidste røde lys på bjergtoppene inden jeg gik op.            

1 kommentar:

  1. Du kunne da lige väre smuttet til Frankrig, hvor varerne er meget billigere :-)

    SvarSlet