fredag den 17. april 2015

15. april 2015 - Arles

Ikke at der ikke er dejligt i Barolo. Der er bare så smukt, varmt og roligt, men der er mere at opleve på en MC-tur til sydeuropa i april. Jeg skulle køre langs Rhone, fra dens udløb i Middelhavet, til hvor den løber ud af Genevesøen. Jeg har allerede kørt langs Rhone, da jeg kørte fra Martigny til Sct. Bernhard, men der tager den sig ikke så mægtig ud, som den gør lige inden den løber ud Middelhavet. Jeg fik pakket alle mine ting. Nogle måtte jeg lade blive tilbage. Der var lige et par flasker, som jeg altså ikke nænnede at lade ligge. Klokken 11 vinkede jeg farvel. Jeg tænkte, at jeg nok kunne finde autostradaen uden hjælp fra Google Maps, men efter at have kørte en halv time, så jeg skilt med 7km til La Morra. Jeg havde kørt i ring. Så blev Google konsulteret og jeg kunne nu fortsætte som planlagt. Det var min plan at "lande" i Arles ved Rhonens udløb. Jeg havde valgt en rute, der er kaldt SS20 (Strada Stationale 20) fra Torino gennem Cuneo til den franske grænse ved Limone di Piemonte. Det er et pas, som hedder Col de Tende,  hvor man skal igennem en envejstunnel. Derfra ned gennem et lille stykke Frankrig, indtil man kører ind i Italien igen, hvorefter man når Ventigmilia ved Middelhavet.
Skulle du nogensinde komme på de kanter på MC eller sågar i bil, så kan ruten anbefales!! Den tager måske lidt længere tid, men det bliver rigeligt betalt tilbage med udfordrende kørsel og fantastiske scenerier. Det første stykke i Italien kører man med Alperne på sin højre side. De var snedækkede. Man lister sig stille og roligt op til Col de Tende. Her blev jeg stoppet af det røde lys, som viste, at der var nogen igennem tunnellen fra den anden side. Der lå sne i vejsiden, men det var samtidig varmt, - måske 20gr. Der gik næsten en halv time. Der skulle kun have gået 15 min., men der var vejarbejde, som sikkert forsinkede skiftet af retning. Der er en meget lige tunnel og på den anden side skulle jeg nu til at køre ned ad bjerget.
Det var sjovt. Jeg har lige fået to ny dæk på, så nu kunne jeg også få slidt lidt på dem på siderne. Man kører hele tiden langs en flod, der hedder Le Roya. Den løber til tider gennem en Gorges (Canyon). Jeg ved ikke, om den selv har slidt sig ned i klippen, men det har den sikkert. Vejen snor sig langs bjergvæggen, skiftevis på den ene side og den anden side af floden. Jeg måtte flere gange holde ind til siden og nyde sceneriet. Hele turen gennem Frankrig var faktisk nedkørsel, som jeg husker det. Uden nogen stop kørte jeg ind i Italien igen. Der var bare et skilt ved siden af vejen, der fortalte det. Til sidste ramte jeg motorvejen mod Marseille og Arles. Nu var det bare derudaf. Benene på de bagerste fodstøtter og så slappe så meget af, som det var mulig. Jeg holdt lige ind for at få en sandwich, men ellers kørte jeg. Jeg var i Arles ved femtiden. Jeg fandt City Camping i byens udkant.Når vi nu snakker udkant, så er byen nok også udkantsfrankrig. Van Gogh boede her og malede de fleste af sine malerier, men byen har ingen af dem. Han kunne kun sælge et i byen Jeg satte teltet op, mens jeg var omsværmet af myg. Selvfølgelig må der være mange myg i et vådområde, som ved Arles. Det er en slags floddelta.
Nu mente jeg, at jeg fortjente lidt at spise, så jeg gik ind til centrum og fandt en restaurant, hvor jeg nok fik den sejeste bøf nogensinde, men jeg gad ikke klage over det. Så hjem til teltet, hvor jeg drak en halv flaske af den lokale vin, mens jeg lyttede til lidt musik og kiggede på stjernerne. Godnat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar